Összes oldalmegjelenítés

2015. november 27., péntek

Természetesen Dorkáéról van szó ... még mielőtt félreértés esne. 

(2 éve, mikor Krisz elment, Dorka bölcsődés volt, nagyon szeretett volna testvért. Azt mondta a gondozónőnek, hogy a kis tesója már bent van a pocakomban ... nem tudom mennyire gondoltak ribancnak, hogy apa helye még ki sem hűlt, anyának már baba van a pocakjában)

Dorka pocakjáról: valaki, valami lakik benne, ezzel nagyon sok bosszúságot, fájdalmat és kellemetlenséget okoz egyetlen lánykánknak, meggyötörve a tehetetlenségem okán.

Kezdjük az elejétől. Saját megfigyelések alapján, teljesen szubjektív véleménnyel:

Októberben indult a történet azzal, hogy Dorkának 2 hetente hasmenése volt. 2 napig tartott, otthon maradtunk; mindig úgy jött ki a lépés, hogy péntek-szombat majd vasárnap már semmi gond. A két nap viszont kínlódással telt. Görcsölt a hasa, wcre futkoztunk, ahol robbanásszerűen zengett a slozi minden alkalommal. Orvossal mindig konzultáltunk, Dorka túl volt rajt gyorsan. November elejétől besűrűsödtek a hasfájások és heti 3 napot ment Dorka hasa. Az első bakteriológiai eredmény negatív lett, tehát nem az okozta eleinte a gondot, majd elkezdtem írni az ovis étkezést. Kiírtam mikor volt tejes, tejszínes, tejszármazékos étel és ahhoz viszonyítva mikor kezdett Dorka hasa fájni. Megfigyeltem, hogy főzelékek után már délután jelentkeztek a görcsök. Sokszor kellett leszállni a buszról és rohanni, hogy Dorka be ne kakiljon. Rengeteg Pro-Kidet megevett, ezzel az egy porral tudtam megfogni a hasmenést.
Felhívtam a központot, ahol készítik az óvoda ételeit. Jóban vagyok a vezetőjükkel. Elmondta, hogy gluténnel sűrítenek az új szabályozás okán. Tudják, hogy kínlódnak más ovikban is a gyerekek, a felnőtt menzások is. Ettől van az, hogy a kanál megáll a főzelékben és a nagyon egészséges adalékanyagoktól, hogy sokszor Dorka éhesen jön haza.
Ennek két oka van: mi nem így étkezünk, nyilván nem ízlik neki. Másrészt ha fáj a hasa, az ételtől fáj, már nem szeret enni. Naponta tapasztalom óvodától függetlenül, hogy rossz az étel, nem ízlik, a gyerekek hasa fáj. Többször előfordult, hogy hazaérkezésünk után fél 5-től estig zabált a gyerek, pótolva a napi készletet.
Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy ehhez a fajta táplálkozáshoz, főleg a gluténtoleranciához kell 4-6 hét.
Nem szeretem, ha Dorkának fáj ... akármi ... Nem szeretem, ha puffadt. Nem szeretem, ha pityereg, mert görcsöl a hasa és nem szeretem, ha csak fekszik egész délután a kanapén, mert nem tud csinálni semmit. A hétvégéink meg egy az egyben az előző pár sor mintája alapján teltek. Tehetetlennek éreztem magam.
Újra felhívtam az orvost megbeszéltünk egy időpontot és megkértem, hogy menjünk utána ezeknek a dolgoknak, ebből elég volt!
Ott helyben elfektették a gyereket és szóltak, hogy fogjam le. Én itt lettem rosszul először, nem készültem rá, csak egy megbeszélésre mentünk. Dorkát sem készítettem. Az asszisztensnő lefogta Dorka kezét helyettem, mivel én erre alkalmatlan vagyok. Nyugtattam Dorkát, nem lesz gond, nagyon ügyes, egy igazi hős, nagyon büszke vagyok rá, majd az a következő kép, hogy nekem is hasonlókat mondanak ... igen, rosszul lettem :)
Dorkának egy nyikkanása sem volt, a doktor néni nagyon megdicsérte, hogy egyedül milyen ügyesen helyt állt a vérvételen. Ezek szerint ennyire számíthat az anyjára ilyen helyzetben. Dorka kapott egy pónis matricát és kaptam én is egyet, mert ilyen ügyesen összeszedtem magam. Azon nevettem, hogy velem többet foglalkoztak, mint a gyerekkel :) :)
Innentől kezdve sem tejet sem olyan ételt, amiben tejet vagy származékait tartalmaznak tiltólistásak lettek 2 hétre.
Megkaptuk a vért, amit be lehetett volna vinni a kórházba, de én a Synlabot választottam a gyorsaság, okán. 12.500,- Ftot  fizettem egy 20-as panelért (vérből) és egy laktóz-vizsgálatért (szájcirógatással).
Gördülékenyen ment minden, nagyon kedvesek, segítőkészek, nagyon pontos, érthető választ adtak mindenre. Az egyik eredmény megvolt 3 munkanap alatt, a másik 5. Tejre és tojásra mutatott ki érzékenységet. Be kellett szüntetni a tojást is innentől kezdve, majd kiderült, hogy Dorka laktóztoleráns. Dokival naponta konzultálunk, ezek tükrében kiírt még egy székletes vizsgálatot, mivel a hasmenés és a görcs mindig jelen van. Szerdán kaptam 3 tégelyt, 3 dobozzal, 3 lappal, amibe produkálni kellett volna. Természetesen Dorkának megszűnt a hasmenése, nem tudott kakilni. Fasza. Nagy nehezen lett egy mintánk, de ha a fene fenét eszik is, muszáj lesz még 2. Amit én úgy gondoltam el, hogy szerda-csütörtök-péntek, le is adjuk a Jósika utcába, így hétvégén nem kell tárolnunk ... mert nagyon tré az a helyzet, hogy benne van 3 tégelyben a produktum, ezen kívül egy papírdobozba, még beletekertem fóliában és a hűtőben kell tárolni. Hát igen ... hagyjuk is ... azó6ta nagy ívben kerülöm a hűtőt és csak olyan élelmiszereket vásároltam, ami hűtés nélkül is elvannak.
Szerdán telik le a két hét. Addigra megjön a glutén-teszt eredménye is, nem gyógyszertárit vettem, az orvos kiírt egyet. Tojás-tejmentesen tengetjük napjainkat.
Nem ugrott ki eltérés nagyon, mégis ami van, megviseli Dorkát. Nem érdekelne, ha bőrkiütéses lenne, de a látom, hogy fáj, görcsöl a gyomra nagyon rossz. Adom neki a Normaflore-t, a Pro-Kidet szüneteltetni kell. Szerdától vissza lehet terhelni tejre és tojásra. 
Több dolog lehet:
- gluténérzékeny
- elkapott egy vírust, amiből nem jött ki
- ez a kis érzékenység ennyire megviseli a szervezetét 
- a közétkeztetés viseli meg ennyire az emésztőrendszerét
- beszedett egy vírust, ami ezeket az érzékenységeket produkálja és a vírus kezelésével az érzékenység visszaáll a normál értékekre
... ezen kívül vagy 3 variációs lehetőséget soroltak fel nekem, szóval lehet tippelni. 
Már a "valami vírus" kifejezésen fel sem húzom magam.
Mindenesetre a dokink nagyon alapos, minden eshetőséget igyekszik alaposan kivizsgálni és helyére rakni a dolgokat. Jövő héten gasztroenterológushoz megyünk a Bem térre. Ott mondanak Áment a történésekre és a további folytatásra.
Az óvodában nagyon rendes mindenki, Nagyon rugalmasak és a gyerek érdekeit szem előtt tartva segítenek mindenben, amiben csak tudnak. 
Néha fennakadás van, miben lehet tejszármazék vagy tojás, de ezt én is csak pontosan onnan tudom, hogy anyám ovis konyhán dolgozik otthon és ő tudja, mit mivel főznek.
Dóri! Neked külön hála azért, hogy nem küldtél el egyszer sem a francba, bármikor bármilyen idióta kérdéssel fordulhattam hozzád!!!! Köszönöm még egyszer!

A következő poszt a tojás és tej nélküli élet nehézségeiről fog szólni.

13 megjegyzés:

  1. Az én egyik gyerekem laktóz érzékeny, ha az a gond, akkor nem kell teljesen elhagyni a tejet. Van laktóz mentes tej, tejföl, túró is. Illetve orvos tud felírni laktóz enzimet (csöppök), azt lehet belecseppenteni a tejtermékes kajákba (az én fiam imádja a kefírt, joghurtot, azokba cseppet kap). Én nem vittem sehová, egyszerűen tapasztalati úton rájöttem, hogy ez lehet a gond. 10 hónapos korában jött elő, hasmenés, éjszakai hasfájások, zöld, nyákos széklet. Akkor lecseréltük a tápszer laktózmentesre, pár nap alatt megoldódott. 2 hónapja újra kezdődött az egész, akkor egy darabig nem kapcsoltam, aztán irattam fel cseppeket és kapott a joghurthoz, kefírhez is, és megint megszűnt minden probléma. Eddig ezeket bírta, most már ezt sem. A bölcsiben tudják biztosítani a laktóz mentes kaját neki.
    Szóval ha csak laktóz, azt meg lehet oldani könnyen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi ennek a cseppnek a neve? Bár Dorka nem laktózérzékeny, letesztelték, megjött az eredmény, laktóztoleráns

      Törlés
    2. Lactose comfort a csepp neve. Ha laktóztoleráns, az jó! A tejfehérjén csodálkoznék, mert az azért elég súlyos tud lenni, és mondjuk nem 4 éves korban jön elő. A laktóznál viszont fokozatosan csökkenhet a tolerancia, a gyerekek jobban bírják, a felnőtteknél már több az intoleráns, és nálunk is 10 hónapos korától 2,5 éves koráig a joghurt, kefír nem okozott gondot, most meg már az is.
      A többi gyerekem elvileg nem laktózérzékeny, de úgy 1 éve a nagyfiú is kezdte fájlalni a pocakját kakaózás után, azóta mindenkinek laktóz mentes tejet adok (igaz, kétszer annyiba kerül, mint a sima, és csak a Mizo vált be), és azzal is főzök, megszűntek az ő hasfájós panaszai is.
      De ez egy irtózatosan nehéz dolog rájönni, hogy mi az oka, és még az is lehet, hogy a végén kiderül, hogy semmi testi oka nincsen (pl. engem gyerkkoromban agyon vizsgálatk ilyen hasfájós meg fejfájós tünetekkel, mindkétszer iskolai oka volt, váltottam suli és minden megszűnt. Csak mire rájöttek...)

      Törlés
    3. Liz: Sajnos én ezekben a tesztekben egyáltalán nem bízok. Emmának nem mutatta ki a teszt, h allergiás lenne a tejre, de egyértelmű tüneteket produkált, ahogy megvontuk elmúlt a nagy része. Maradt a haspuffadás.Tovább vizsgáltuk, persze gluténra is negatív volt, de bármit csináltunk, nem múlt. Mondtam dokinak, hogy vegyük már ki a glutént is, mert simán lehet, h arra is érzékeny, csak nem mutatja ki a teszt (Laci mindkettőre az). Kivettük haspuffadás megszűnt. Ennyit a tesztekről. Ha meg diétahibát vétünk, máris hasfájás, hasmenés van... :(

      Törlés
    4. Kicsinap! Te azt írod, hogy "A tejfehérjén csodálkoznék, mert az azért elég súlyos tud lenni, és mondjuk nem 4 éves korban jön elő." A szakirodalom azt írja, hogy "Tejallergia = tejfehérje allergia = kazein allergia. A tejallergia betegséget a kisgyermekek 90%-ban kinövik három éves korukra. A későbbi korban megmaradó tejallergia csak 10%-ban jellemző."
      Mindenesetre jó, hogy írtad, mert most utánanéztem alaposabban. Gyakorlatilag megismerkedtem a szavakkal és jelentésükkel.
      Nem fogom diagnosztizálni a gyereket és nem is tudok kizárni semmit, sőt csodálkozni sem csodálkozom már semmin, hiszen csodálkoztam eleget az elmúlt 2 hétben.
      Nem vagyok orvos sem, nem értek az allergiákhoz semmilyen szinten, sőt az ételintoleranciához sem azon kívül, hogy ebből írtam a szakdolgozatomat az édességek vonatkozásában :) .
      Pénteken estére kaptunk időpontot gasztroenterológushoz ... bízom abban, hogy végre pont kerül a történet végére.
      Alapvetően meg azt gondolom, hogy Dorkánál lelki háttere van ennek az egésznek, méghozzá az, hogy nem tud dolgokat megemészteni akár az apjával kapcsolatban ...

      Törlés
    5. Evita!
      Abszolút egyetértek veled! Én sem bízom a tesztekben, mióta saját magamon tapasztaltam meg még évekkel ezelőtt, hogy egy vesemedence-gyulladást elnéztek leukémiának és hipp-hopp majdnem eltemettek :)
      Amit írtam Kicsinapnak is, hogy minden véleményt szívesen veszek, mert most pl. szavak közötti különbségeket tanultam meg.

      Törlés
    6. Igen, ezért írtam. Csak a köznyelvben sokszor tejallergiának hívják a tejcukor érzékenységet is, ami más, és amire jellemző lehet, hogy később merül fel, mert annak van egy úgynevezett "szerzett" formája is, tehát, hoyg egy darabig toleráns az ember, később meg már nem (ez logikus, hiszen a tejet a gyerekeknek kell megemészteni tudni). És igen, a tejfehérje allergiát a gyerekek sokszor kinövik, néhányan meg nem, de náluk nem 4 éves korban derül ki, hanem kiderült jóval korábban, és sajnos fent is maradt, ami aztán azért is nehéz, mert kb. minden ételbe raknak tejszármazékot (pl. felvágottak is). Nem tudom milyen tesztet csináltak Dorkának, laktózra elvileg kilégzéses tesztet szoktak, tehát itatnak tejet, és utána bizonyos időközönként mérik a kilégzett levegő hidrogén tartalmát. Van, ahol nem tejet itatnak, hanem vízben oldott laktózt. Nem tudom ilyent csináltak-e Dorkának.
      De nem is lényeges, mert majd kiderül a dolog. A lelki dologra utaltam én is a saját iskolai "élményeimmel", csak nem akartam nagyon erőltetni, mert azért először a testi dolgokat kell kizárni. (Ismerős járt úgy, hogy válás során a gyerek hasfájását arra fogták, aztán kiderült, hogy tényleg fizikai oka van, ők meg nem vizsgáltatták ki, hanem csak pszichológushoz járatták.)

      Törlés
  2. A gluténen meg nagyon csodálkoznék, láttam már gluténérzékeny gyereket, na ők picikék voltak, végtelenül soványak, erőtlenek, de közben pókhasúak. Na most Dorka minden, csak nem kicsi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én nem általánosítanék ennyire. Barátnőm kislánya gluténérzékeny. Kb olyan magas, mint Dorka, abszolút nem sovány sőt izmos, stramm kislány ... ettől függetlenül én nagyon remélem, hogy Dorka nem gluténérzékeny.

      Törlés
  3. Aliz, mondtam, bármikor! Most már nagyon kíváncsi leszek mi áll a háttérben. Bocs, hogy ezt írom, de jó lenne ha egy vírus, amit kikezelnek és utána mehet minden tovább a maga útján. Kitartást!!!

    VálaszTörlés
  4. Jaj Liz, nagyon sajnálom ezt a kálváriát. :( Teljesen átérzem, ugye Emma tej- és gluténmentesen étkezik, nem könnyű. És még így is elő-elő fordul hasfájás, hasmenés. :( Kitartás! Hozzám is fordulhatsz bármikor, kérdezz nyugodtan. ;)

    VálaszTörlés